Speerpunten
Als kinderen van onze scholen over vier jaar gevraagd wordt waarom hun
school zo goed is dan zeggen ze dat de leraren goed lesgeven, dat ze zich
prettig en gewaardeerd voelen en dat er ruimte is om op een boeiende manier
te leren. Als ouders over vier jaar gevraagd wordt waarom de school van
hun kind zo goed is, dan zeggen ze dat het schoolteam continu zoekt naar
effectief èn betekenisvol onderwijs en dat de school in onbezorgde tijden
en in moeilijke tijden aanvoelt als een warm bad. Als het personeel over vier
jaar de vraag krijgt waarom wij zo goed zijn, dan zeggen ze dat bij OOadA
bevlogen vakmensen werken die samen de ruimte pakken om inspirerend
onderwijs te verzorgen voor onze kinderen. Bij OOadA wil je graag werken.
Basis op orde en meer uit de kinderen halen
Veel onderdelen van de basis zijn bij onze scholen op orde, maar de kracht
van de instructie en de planmatige kwaliteitszorg vragen nog aandacht.
Dat is ons vertrekpunt. Kinderen hebben recht op het beste onderwijs.
Dan moet die basis op orde zijn en moeten scholen meer uit de kinderen
halen. Dat is ook goed voor het aanzien van het vak. De inspectie steunt die
gedachte en zal onze scholen ook langs die meetlat leggen. Over vier jaar
blijkt op schoolniveau en bovenschools niveau uit keuzes, aanbod, plannen
en resultaten dat we alle onderdelen van de basis op orde hebben en dat
we zoveel mogelijk uit onze kinderen halen.
Toekomstgericht en uitdagend onderwijs gericht
op de brede ontwikkeling
De dynamische maatschappij doet een groot appèl op creativiteit, tolerantie,
sociale vaardigheid, kennis van verschillende culturen en digitale vaardigheid.
Wij denken dat het onderwijs een cruciale rol moet spelen in een goede en
complete voorbereiding op die toekomst. Deze 21e eeuwse vaardigheden
gaan veel verder dan alleen goed onderwijs in de kernvakken rekenen en
taal. De lesactiviteiten die hier bij horen, geven de uitdaging waar onze
populatie behoefte aan heeft. Er gebeurt op dat punt al veel, maar het
is nog pril. Over vier jaar is op onze scholen sprake van een herkenbaar
toekomstgericht, uitdagend onderwijsaanbod en zijn de 21e eeuwse
vaardigheden geïntegreerd in het curriculum.
Een duidelijk herkenbaar openbaar karakter
We zijn een openbaar bestuur. Dat is meer dan de deuren openen
voor kinderen en ouders uit verschillende lagen van de bevolking, met
verschillende culturele en religieuze achtergronden. Wij zien het als onze
opdracht om mee te werken aan het versterken van de sociale cohesie in de
maatschappij. Over vier jaar is zichtbaar dat scholen er alles aan doen om elk
kind en elke ouder te zien en een welkom gevoel te geven.
Kies een ander onderwerp