Vakmanschap
De leraar doet ertoe, dus een basis op orde en meer uit kinderen halen,
vraagt in eerste instantie om een groei van het aantal sterke leraren.
Dit zijn de leraren die alle eigenschappen van vakmanschap in zich
hebben. Zij hebben veel onderwijsinhoudelijk bagage (goede techniek,
breed repertoire, een specialiteit) en ze gedragen zich professioneel
(eigenaarschap, oplossingsgericht, continue drive om te ontwikkelen,
creatief, met elkaar leren en samenwerken, handig communiceren,
transparant). Het merendeel van de leraar functioneert nu op het niveau
van startbekwaam of basisbekwaam. Dat is voldoende, maar voor hen
is er nog een weg te gaan om te categorie om tot de sterke leraar te
behoren. Dit betekent concreet:
•
Bij een nieuwe aanstelling werken we, ongeacht functie, met een
zorgvuldige wervingsprocedure, trekken we referenties na, laten we
solliciterende leraren proeflessen uitvoeren en laten we geïnteresseerde
schoolleiders (interne en externe kandidaten) altijd een ontwikkel-
assesment doen.
•
In het jaarplan van de stichting en van de scholen vermelden we hoe we
op professioneel gedrag en cultuur gaan sturen.
•
We willen startende leraren goed begeleiden en ruimte bieden voor
talenten.
•
We werken met periodieke, interne audits waarmee elke school gericht
aan ontwikkeling kan werken.
•
Elke werknemer maakt aantoonbaar een ontwikkeling door van het ene
ontwikkelingsniveau naar het andere (startbekwaam, basisbekwaam en
vakbekwaam) en het is zichtbaar dat een schoolleider hierop stuurt.
Zorgen voor een basis die op orde is en garant staan voor een continue
verbetering van het onderwijs vraagt om een sterke onderwijskundige
schoolleider en het stelt ook hoge eisen aan de kwaliteit van de interne
begeleiding. Zij zullen in staat moeten zijn om een professionele
organisatie neer te zetten en zij moeten gericht sturing geven aan de
professionalisering.
Over vier jaar vinden medewerkers dat ze gewaardeerd worden, dat ze
een positieve ontwikkeling doormaken en dat ze de ruimte krijgen om hun
werk goed te kunnen doen.
Realisme en heldere keuzes
Vakmanschap vraagt ook om realisme en transparante keuzes. We
zullen onze ideeën over goed en uitdagend onderwijs moeten kunnen
vertalen in een haalbaar verhaal. Haalbaar in tijd, maar ook haalbaar met
het geld dat we kunnen besteden. Dat is niet alleen de opdracht voor
een schoolleider of bestuurder, maar vooral ook voor de leraren.
>>>
Kies een ander onderwerp