Previous Page  7 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 36 Next Page
Page Background

Vertrekpunt

De voorgaande vier jaren is vooral geïnvesteerd in een goede kwaliteitszorg

en passend onderwijs. Op sommige scholen is uit noodzaak gekozen voor

een intensief verbetertraject of externe audit. Op andere scholen ging het

om doorgaan op de al ingeslagen weg. Er is veel in beweging gekomen.

Scholen zoeken naar een doelgerichtere manier van werken en naar een

aanbod dat passend is. Schoolleiders en intern begeleiders sturen duidelijk

meer op kwaliteit dan vier jaar geleden. We hebben daarmee bereikt dat

veel onderdelen van de basis voldoende en volop in ontwikkeling zijn.

Toch zijn er ook kwetsbare onderdelen, zoals: ‘differentiëren in de klas’,

‘doelgericht werken’, ‘duidelijk vastgelegde werkwijzen’ en ‘doorgaande

lijnen van onderbouw naar middenbouw’. Met de inspectie deelt het

bestuur de mening dat de kwaliteit op die onderdelen beter moet, dat we

meer uit de kinderen moeten kunnen halen en dat het algehele niveau

van voldoende naar goed moet. Van voldoende naar goed houdt in:

sterkere instructie, het aanbod beter afstemmen op de populatie, ambities

op alle niveaus zichtbaarder en concreter maken, zelfevaluatie en reflectie

steviger verankeren in het kwaliteitssysteem op de scholen. Op dit moment

wordt er in het waarderingskader van de inspectie nog geen gebruik ge-

maakt van het oordeel ‘goed’, maar er lopen wel pilots voor een vernieuwd

waarderingskader waarin een school wel als ‘goed’ kan worden beoordeeld.

En wat vinden ouders, kinderen en medewerkers?

Ouders zijn door de bank genomen tevreden, maar zij zien wel dat de

communicatie soms duidelijker en beter getimed moet worden. Ouders zijn

in verreweg de meeste gevallen heel tevreden over de leraar, maar vragen

zich wel af of er genoeg uit hun kind gehaald wordt. Dat geldt in het

bijzonder voor de meer- en hoogbegaafde kinderen. Over de tussenschoolse

opvang oordelen ouders over het algemeen negatief, maar minder

negatief dan voorheen (bron: ouderenquête 2014). Kinderen zijn in grote

meerderheid tevreden over hun school. De overblijf scoort als onderdeel het

minst goed. (bron: leerlingenonderzoek 2014). Het personeel ervaart het

werk als prettig, maar vindt dat het personeelsbeleid, medezeggenschap,

herkenbaarheid van de visie en ICT-mogelijkheden voor verbetering vatbaar

zijn (bron: medewerkertevredenheidsonderzoek 2015).

6

Kies een ander onderwerp